BIOGRAFIE

KAREL

Karel Tuytschaever (°1985) studeert in 2007 af aan de acteursopleiding van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, onder leiding van Dora van der Groen.

Hij hecht veel belang aan de wisselwerking tussen zijn uitvoerend werk als performer, zijn docentschap, en zijn onderzoekstraject & eigen werk als maker. Zijn achtergronden theater en dans, tekst en lichaam, spelen een cruciale rol in deze driehoek.

Tot op heden werkt Karel als freelance acteur voor theater, (korte) film en televisie. Je kan hem ook horen in stemwerk voor tv en radio.

Sinds 2008 is hij verbonden als docent bij de bachelor opleiding acteren en hedendaagse dans aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen / AP Hogeschool, en maakt er deel uit van het mentor team van de dansopleiding. Hij coacht regelmatig en geeft workshops en masterclasses onder meer in opdracht van theaterwerkplaats Nest, Universiteit Antwerpen, deDansPunt, Let's Go Urban Academy, scenografie opleiding KASKAZuidpoolKoninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

In 2015 wordt BARRY opgericht vanuit de noodzaak een omgeving te creëren waarin het hybride eigen werk van Karel zich kan ontwikkelen, gemaakt en verspreid worden.

curriculum vitae downloaden

    IMDb

    showreel kijken (2020, 3'19'')

    stemwerk beluisteren

   

HIGHLIGHTS ALS MAKER

Als maker begint Karel door intens met beweging te werken. EMPTY is zijn eerste dansstuk.

 

Karel verbindt zich als praktijklector aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Daar is hij tot op heden mentor en geeft hij speltraining aan de dansafdeling en bewegingstraining aan alle dramastudenten.

Er is een grote nieuwsgierigheid naar het zo juist mogelijk inzetten van taal in eigen werk. Hij ontdekt de kracht van stilte tussen de woorden door te gaan schrijven.

 

De behoefte ontstaat om stil te staan bij de identiteit van het lichaam van de performer, ongeacht de discipline.

 

Er ontwikkelt zich een drieluik van eigen werk, dat gezien kan worden als een eerste scharnierpunt. De methodiek die hieruit voortvloeit vormt vanaf dan de blauwdruk in Karels manier van werken, namelijk dat van het identiteitsloos lichaam van de performer. Het onderzoek en het drieluik resulteren in de publicatie CUT THE CRAP.

Als kernlid maakt Karel deel uit van een vierjarig Erasmus+ onderzoeksproject, Rethinking bodies: the transferable skills of the dance artist. Samen met de partnerinstellingen in het hoger dansonderwijs Fontys (Tilburg), Duncan Centre Conservatory (Praag) en NSCD (Leeds) is hij vanuit Antwerpen tot 2017 betrokken bij dit onderzoek. De visie op het lichaam in de hedendaagse dans wordt geherdefinieerd, met thema's als Inclusive Dance and Movement practice en Re-designing spaces.

 

Karel werkt vanaf de eerste editie mee aan de ontwikkeling van Common ground, een jaarlijks terugkerende interdisciplinaire researchweek tussen alle afdelingen van de School of Arts, Antwerpen (Koninklijk Conservatorium en Koninklijk Academie voor Schone kunsten). De ontmoeting en samenwerking tussen kunststudenten in eigen ontwikkelde projecten - buiten het curriculum om - staan hierin centraal.

 

Als maker start er een nieuw onderzoek voor eigen werk, namelijk dat van het kijken naar het geframed lichaam. Anders dan het gebruik van de identiteit van het uitvoerend performerslichaam als communicatiemiddel, gaat het deze keer om het denkraam en de associaties bij het beeld waarin dat performerslichaam gevat zit.

 

Geluid wordt onderzocht als frame bij het kijken naar lichamen als éénjarig artist in residence bij muziektheatergezelschap WALPURGIS (BE). De hoorspelinstallatie NACHT geeft vorm aan deze ontdekking.

 

Met Jesse Vanhoeck, dramaturg en artistiek assistent van ICK Amsterdam, begint Karel een lopende briefcorrespondentie over het sociale lichaam, in het online magazine Body in revolt.

 

Karel mag zich een jaar lang ontwikkelen als nieuwe maker bij Makershuis Tilburg (NL), het samenwerkingsplatform voor ontwikkeling in de podiumkunsten, van DansBrabant, De NWE Vorst, Festival Circolo, Theaters Tilburg en Het Zuidelijk Toneel.

 

Een artistiek traject vat aan bij C-TAKT (BE), een platform voor transdisciplinair talent dat kunstenaars ondersteunt die niet in één hokje te plaatsen zijn.

 

De voorstelling TOM stelt kijkcodes in vraag en doet een aanzet tot een andere code, met het doel onze eigentijdse communicatie-gewoontes, die meer en meer virtueel zijn, in de theatrale ruimte bloot te leggen. Het onderzoekt de relatie tussen communicatie en een noodzakelijke lichamelijkheid – want zonder lichaam kunnen wij (in de kunsten) niet communiceren. TOM vormt een tweede scharnierpunt in Karels makerstraject.

 

De publicatie BARELY IN SPACE biedt context door verschillende perspectieven op het werk van BARRY te bundelen en met elkaar in dialoog te laten gaan.

Door Dansmakers Amsterdam en ICK Amsterdam (NL) wordt Karel geselecteerd voor het New Adventures residentieprogramma.

Karel wordt maker bij DansBrabant (NL), waar hij de komende jaren in een langlopend traject mee samenwerkt. 

2009

2011

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019